Skomentuj

Książka science fiction – jaka najlepsza? Ranking polecanych

Science fiction, w Polsce zwany jako fantastyka naukowa, to niezwykle popularny gatunek literacki. Skupia się przede wszystkim na różnego rodzaju osiągnięciach technologicznych lub przewidywanym rozwoju danych odkryć naukowych. Wielu twórców science fiction wyczuło, jakie narzędzia czy sprzęty będą dostępne w przyszłości – w czasach, gdy pisali swoje powieści, ich istnienie było tylko marzeniem, dziś są już zrealizowane i niejednokrotnie także osiągalne do kupienia dla zwykłego człowieka. Osoby zainteresowane tematem science fiction powinny zaopatrzyć się w literaturę poświęconą temu zagadnieniu. Jakie książki najlepiej wybrać?

Science fiction zaliczane jest do fantastyki, jednak warto zauważyć, że powieści napisane w tym gatunku pozbawione są cudowności, a bardzo mocno osadzone w rzeczywistości. Właśnie to odróżnia science fiction od fantasy, w którym to gatunku nie brakuje nadprzyrodzonych elementów, w tym magicznych stworzeń czy ludzi władających przeróżnymi mocami. Fantastyka naukowa opisuje najczęściej czasy, które dla autora są odległą przyszłością, choć nie jest to konieczne. W książkach science fiction nie brakuje naukowej terminologii, która obfituje w neologizmy, stworzone specjalnie na potrzeby danego tytułu. Bardzo często literatura tego rodzaju dotyczy podróży w czasie i przestrzeni, kontaktu z obcą cywilizacją, badania kosmosu czy jakiś technicznych wynalazków.

Najczęściej wybierane książki science fiction w digitalo.pl

Za jedno z pierwszych dzieł fantastycznonaukowych uznaje się „Frankensteina” angielskiej pisarki i poetki okresu romantyzmu Mary Shelley. Duże znaczenie dla rozwoju tego gatunku miał także Jules Verne, francuski dramaturg i działacz społeczny, autor m.in. „Podróży do wnętrza Ziemi”, czy Herbert George Wells ze swoim „Wehikułem czasu” i „Wojną światów”. Ale nie można mówić o fantastyce i nie wspomnieć wybitnego polskiego pisarza science fiction, którym był zmarły w 2006 roku Stanisław Lem. Był niezwykle popularny nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Nadal pozostaje najczęściej tłumaczonym polskim autorem. Na podstawie jednego z jego dzieł, „Solaris”, powstały nawet filmy, przy czym jeden z nich w 2002 roku z George'em Clooneyem w roli głównej.

Literatura science fiction to doskonały sposób na oderwanie się od codzienności. Warto sięgnąć po takie ciekawe propozycje wydawnicze z tego gatunku jak:

• Zysk i S-ka Autostopem przez Galaktykę wszyscy miłośnicy science fiction doskonale znają to pełne humoru dzieło Douglasa Adamsa, brytyjskiego pisarza, dziennikarza i scenarzysty. Autor przedstawia w nim losy Ziemianina Arthura Denta, który pewnego dnia dowiaduje się, że jego przyjaciel Ford jest przedstawicielem innej cywilizacji, a Ziemia niedługo zostanie zniszczona, ponieważ ma przez nią przebiegać międzygalaktyczna autostrada. Ford zabiera Arthura w galaktyczną podróż, a przewodnikiem dla nich będzie książka „Autostopem przez Galaktykę”.
  • Amber Planeta małp kolejna pozycja, którą zna każdy entuzjasta science fiction. Jej autorem jest Pierre Boulle, francuski pisarz, dyplomata i inżynier. Jego dzieła były wielokrotnie ekranizowane i cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Akcja „Planety małp” rozgrywa się w 2500 roku. Statek kosmiczny wraz z Ziemianami ląduje na planecie niezwykle podobnej do ich rodzinnej planety. Taka sama jest roślinność, woda, a nawet mieszkańcy. Okazuje się jednak, że ludźmi rządzą inteligentne małpy.
  • Instytut Reportażu Fabryka Absolutu autorem tej publikacji jest Karel Čapek, czeski pisarz, który znacząco wpłynął na rozwój gatunku science fiction w XX wieku. W swoich książkach poruszał tematykę wykorzystania energii jądrowej. Akcja powieści dzieje się w 1943 roku. W Czechach wynaleziono maszynę, która jest w stanie tworzyć Absolut, czyli najwyższy i nieograniczony byt. Z początku odkrycie wydaje się niegroźne, jednak z czasem okazuje się katastrofalne w skutkach dla całego świata.

Gatunek science fiction ma grono swoich zwolenników. I nic w tym dziwnego, bowiem fantastyka naukowa intryguje, stawia wiele pytań, ciekawi i skłania do refleksji. Warto sięgnąć po klasykę science fiction, a także lektury mniej znanych twórców. To idealna rozrywka, która dodatkowo wiele mówi o ludziach i świecie.

5,0