Skomentuj
https://www.digitalo.pl/wiadomosc/ksiazka-o-kosmosie-najbardziej-polecane-tytuly/9533/ 2018-07-24 10:06:15.000000

Książka o kosmosie – najbardziej polecane tytuły

Jego ogrom, złożoność i tajemniczość zastanawiają nie od dziś. No po prostu kosmos!

Widok rozgwieżdżonego nieba fascynował ludzi od zarania dziejów. Lubimy spoglądać w bezgraniczny przestwór przestrzeni, która roztacza się nad naszymi głowami. W przeszłości było to na pewno o wiele przyjemniejsze zajęcie – przy dzisiejszym zanieczyszczeniu nocnego nieba światłem nie widać tych gwiazd zbyt wiele, szczególnie w dużych miastach – ale i dzisiaj skłania do refleksji. Jakie tajemnice skrywa przed nami Wszechświat? Dlaczego jesteśmy tu, gdzie jesteśmy? Czy ktoś (lub coś) spogląda w niebo w innej części Kosmosu i myśli o tym samym?

Co o nim wiemy, a czego chcielibyśmy się dowiedzieć?

Jak powstał Wszechświat? Czy jest wieczny? A jeśli nie, to jak dokończy swojego żywota? Czy istnieją inne wszechświaty prócz tego, w którym zdarzyło nam się żyć? Jakie siły i prawa rządzą wszystkim, co nas otacza? Pytań odnoszących się do natury i funkcjonowania Wszechświata jest mnóstwo, a z biegiem czasu z pewnością będzie ich tylko więcej. Niespełna wiek temu byliśmy przekonani o jego całkowitej statyczności; dwa wieki temu sądziliśmy, że nasza galaktyka jest jedyną, jaka istnieje, trzy wieki temu nie byliśmy pewni co do miejsca Ziemi w otaczającej ją przestrzeni, a pięć – że inne planety to właśnie planety. Nasza wiedza na temat rzeczywistości nieustannie ewoluuje wraz z nowymi odkryciami, do których dokładają się uczeni specjalizujący się w rozmaitych dziedzinach wiedzy. Żadna hipoteza nie ma jednak statusu dogmatu, a żaden naukowiec nie jest nieomylny. Przykładowo – Albert Einstein przez całe życie nie potrafił pogodzić się z tym, że Wszechświat jest dynamicznym tworem, gdyż kłóciło się to z jego poglądami religijnymi; metoda naukowa nie liczy się jednak z osobistymi przekonaniami jednostek, a z dowodami – a te okazały się dla einsteinowskiej wizji nieruchomego i nielosowego Wszechświata bezlitosne. Wszechświat nie jest ani nieruchomy, ani nielosowy, nie znaleźliśmy dotychczas ani jednego dowodu wskazującego na intencjonalność jego istnienia.

Polecane tytuły:

Ku gwiazdom, ku przyszłości...

Gwiazda Polarna od niepamiętnych czasów wykorzystywana jest w celach nawigacyjnych, a spadające gwiazdy dodają uroku niejednemu romantycznemu wieczorowi. Są piękne, ale tajemnicze i niewyobrażalnie odległe. Lot w kosmos wciąż pozostaje dla większości ludzi w sferze marzeń, jednak wszystko wskazuje na to, że w ciągu najbliższych kilku dekad ta sytuacja zmieni się diametralnie. Filmy o kosmosie od dziesięcioleci obiecują nam co prawda, że nastąpi to lada dzień, jednak ograniczenia techniczne (i względy bezpieczeństwa) każą nam uzbroić się jeszcze w cierpliwość. Gdy jednak stojące przed nami wciąż wyzwania zostaną przezwyciężone, rozpocznie się nowa era w dziejach ludzkości; gdy uda nam się skolonizować inne planety, staniemy się cywilizacją międzygwiezdną, a fakt, że nie będziemy uzależnieni od jednego świata, sprawi, że w teorii będziemy gatunkiem nieśmiertelnym – gdyby jednej planecie groził jakiś kataklizm, po prostu przeniesiemy się na inną. Na to przyjdzie nam jednak jeszcze poczekać, choć już dziś możemy interesować się tym tematem, zadawać pytania, szukać odpowiedzi i zdobywać wiedzę. Co natomiast kojarzy się ze zdobywaniem wiedzy, jeśli nie książki?

Na rynku wydawniczym istnieje mnóstwo pozycji poświęconych tematyce Wszechświata. Nieważne, czy interesuje Was literatura science-fiction, książki popularnonaukowe, fizyczne, biografie kosmonautów lub nawet ciekawostki o kosmosie – na pewno znajdziecie coś dla siebie.

Książki o kosmosie - polecane pozycje

“Wszechświat w twojej dłoni” zaprasza czytelnika w podróż po tajemniczych zakątkach kosmosu. Autor, będący kiedyś uczniem Stephena Hawkinga, w prosty i obrazowy sposób próbuje przedstawić jego piękno i złożoność.

Potężna pigułka wiedzy o kosmosie dla dzieci i dorosłych! Napisana w lekki, zabawny sposób książka próbuje przy pomocy Profesora Astrokota odpowiedzieć na wiele fascynujących i ważnych pytań. Przystępna, pełna humoru lektura, która zapewni niejeden wieczór wypełniony bujaniem w obłokach.

Astronom, jeden z prekursorów astrobiologii i jeden z najlepiej znanych popularyzatorów nauki, Carl Sagan, w 1980 roku napisał książkę, która odbiła się w świecie szerokim echem. Mowa tu właśnie o “Kosmosie”. Spoglądając z kosmicznej perspektywy, autor analizuje rozwój nauki i cywilizacji, ludzi i ich kultury, życia na naszej planecie, procesów, które stworzyły i ją, i otaczające ją planety i gwiazdy, jak i wybiega myślami w przyszłość, ku możliwych kontaktach z innym życiem w innych zakątkach Wszechświata.

Polecane artykuły